Automatizovaná žurnalistika
Může být automatizovaná žurnalistika nadějí pro budoucnost? Tato otázka je z hledisky mediální etiky otevřená, ale obezřetnost je na místě. Vše závisí na kvalitě vstupních dat a na tom, jak jsou procesy zpracování nastavené. Pokud však vstupní data nejsou ověřená, neodpovídají skutečnosti nebo v nich něco chybí, výsledky budou zkreslené. Stejně tak dokáže stroj odhalit i velmi zajímavé vztahy mezi daty, ale nedokáže je interpretovat. Proto automatizace funguje skvěle v oblastech, kde je potřeba zpracovat množství číselných dat, jako jsou výsledky voleb, finance nebo sportovní výsledky. Ale ve chvíli, kdy bychom začali na automatizované procesy spoléhat u komplexních ekonomických, sociálních i politických jevů, nedostali bychom pravdivější obraz reality, ale redukovaný na statistickou analýzu. Z dat a informací je třeba pravdu získat, zprávu vytvořit. A to vždy – ať už na úrovni novinářské práce nebo programování software – je lidská práce. Data nám mohou pomoci se rozhodovat jen tehdy, když jim rozumíme. Svět nevyhodnotí, leda podle instrukcí od člověka. Tím se však do celého procesu opět vrací subjektivní faktor. Více k tématu lze nalézt např. v příručce Andrease Graefea, Guide to Automated Journalism.