Evropská observatoř žurnalistiky (EJO, za Česko se sítě účastní IKSŽ FSV UK), která sdružuje různá výzkumná centra zaměřená na mediální studia po celé Evropě a zaměřuje se na propojování výzkumu s praxí, zveřejnila zprávu o průzkumu mezi vybranými evropskými médii zabývajícím se jejich editoriální politikou ve vztahu ke klimatické změně. V české části byl do výsledné zprávy zahrnut jediný deník – Hospodářské noviny, týdeník Respekt, média veřejné služby (ČRo a ČT) a on-line média Seznam Zprávy, A2larm a Deník referendum. S výjimkou alternativních médií, u nichž lze větší důraz na klimatickou změnu očekávat, se navzdory faktu, že se oslovená média věnují tématu dlouhodobě (Respekt), projevila neochota se k editoriální politice vyjadřovat. Lze tak předpokládat, že by další, metodologicky průkaznější výzkum především obsahu mohl odhalit rozdíly spíše v rámování a formálním uchopení, než v míře, do jaké se nyní mainstreamová média tématu věnují. Tuto hypotézu je však nutné chápat pouze jako pobídku k dalšímu výzkumu. Zpráva rovněž konstatuje, že “všechna česká média, bez ohledu na typ a politické zaměření, loni [2019] prezentovala klimatickou krizi jako jedno z hlavních témat.” Pozoruhodné je, že ze všech médií veřejné služby v Evropě se k výzvě CCN (Covering Climate Now, mediálním partnerem je např. The Guardian, jenž se ve vztahu ke klimatické krizi angažuje důrazně) přihlásila jan italská RAI.
Celou zprávu si můžete přečíst v češtině zde: https://cz.ejo-online.eu/6264/etika-a-kvalita-zurnalistiky/zmena-klimatu-v-evropskych-mediich-berou-ji-redakce-vazne